Lærervejledning

Baggrund for Fremskridt vi Skaber


Didaktiske greb i undervisningen

Det er vigtigt at eleverne får omsat den nye grønne viden til deres praktiske arbejde. Lad dig inspirere af disse tre tilgange til at arbejde med videoerne.

  • Tænk
    Lad eleverne sidde individuelt med videoen og reflektere over de afsluttende spørgsmål under videoen. Efterfølgende kan der tages en fælles samtale i klassen.

  • Bearbejd
    Lad eleverne koble den nye viden fra videoen på tidligere eller igangværende elevprodukter. Eleverne kan overveje, hvordan det kan forbedres ift. grøn omstilling:

    • Vurdér dit produkt ud fra den nye viden fra videoen.

    • Hvilke udfordringer kan dit produkt skabe for fremtiden?

    • Hvordan kan dit produkt blive mere bæredygtigt?

    • Kan I se andre fordele ved din løsning? (fx økonomi, tid, udseende)

    • Kan andre fag bidrage til en bedre løsning?

  • Skab
    Lad eleverne arbejde videre med deres produkter – det kan både være nye og tidligere produkter. De behøver ikke at lave helt færdige løsningsforslag, men den nye idé skal være konkret og forståelig.

    • Bed eleverne om at relatere viden fra videoerne til deres konkrete produkter.

    • Er der nye mere bæredygtige materialer eller arbejdsgange?

    • De kan fx lave nye udgaver, nye skitser/modeller eller omtænke det de laver på værkstedet nu her.

Uddannelse for bæredygtig udvikling
Den grønne omstilling er allerede kommet til erhvervsskolerne, og med dette materiale forsøger vi at understøtte undervisningen i den. Pædagogikken forandres ved at nye undervisningsformer supplerer eksisterende. Nedenstående kan du se nogle af de pejlemærker, som er har benyttet i udformningen af dette materiale, der kan inddrages i den pædagogiske planlægning af al undervisning:

  • Elevengagerende klimaundervisning understreger nødvendigheden for, at elever tidligt på deres uddannelsesforløb er aktører i samfundet i kraft af deres kommende fag. De skal erkende deres påvirkning på klimaet og muligheder for at påvirke deres kommende arbejdsplads. I en elevengagerende klimaundervisning tænker og producerer eleven med deres faglighed, så de kan indtænke bæredygtig udvikling som udlærte. Se modellen på dette link. (afventer at NCE ligger det på deres hjemmeside)

  • Elevernes klimaforståelse kan være meget forskellige og det kan udfordre lærerrollen. Nogle er meget opmærksomme på klimaforandringer, andre er i mindre grad.

    • Fremhæv styrker og svagheder i elevernes forskellige perspektiver

    • Anerkend alle elevers bidrag og ros dem for deres aktive deltagelse.

    • Undgå at drage konklusioner, da der ikke altid findes løsninger.

  • Problembaseret undervisning tager afsæt i en udfordring, som kan være svær at komme med entydige svar på. Eleverne er med til at definere og undersøge udfordringen, så der kan komme helt nye vinkler på både faget og bæredygtig udvikling. I fremtiden skal bæredygtig udvikling belyses på mange måder – og det er en styrke at elever indgår heri.

Hvis du er nysgerrig efter yderligere pædagogiske og didaktiske refleksioner, henviser vi til NCEs rapport og model for elevengagerende klimaundervisning på følgende link: https://www.kp.dk/wp-content/uploads/2024/03/didaktisk-inspiration-elevengagerende-klimaundervisning-print.pdf

Hvordan er materialet opbygget?

Materialet består af fem megatrends: Elektrificering, Ressourcebesparelser, Cirkulær økonomi, Forebyggelse og Grønt forbrug. Megatrendens er stærke udviklingstendenser i samfundet, de fem trends, som er med i FVS omhandler alle bæredygtighed.

Hver megatrend har 1 ekspert video og 4 case videoer. Ekspertvideoerne giver forståelse for hvad megatrenden er og hvordan den relatere sig til bæredygtighed. De enkelte case videoer er konkrete eksempler på virksomheder, der på den ene eller anden måde arbejder med udviklingen til hverdag.

Den sidste casevideo under hver trend særlig målrettet SOSU og PAU uddannelserne, derfor fokusere den i høj grad på hvilken rolle netop de erhverv har i den grønne omstilling.

Eksempel på en video side:

Hver side har tre spørgsmål, som er tiltænkt at bruge i undervisningen efter at man har set videoen. Derudover er der en liste på begreber, som optræder i videoen.

Nederst på video siden er der links til andre videoer inden for den samme megatrend. Øverst i venstre hjørne er der en ‘oversigt’-knap, her vil I kunne få et overblik over samtlige videoer, som findes i Fremskridt Vi Skaber.